Zagara Travel är en svensk resebyrå som samarbetar med professionella researrangörer i Sverige och inom EU. Vi förmedlar både paketresor och enskilda resetjänster på uppdrag av arrangörer som är ansvariga för resegarantin hos Kammarkollegiet eller uppfyller motsvarande krav enligt EU-direktiv (EU) 2015/2302. Zagara Travel fungerar som återförsäljare och är inte arrangör av paketresor.
2. Våra tjänster
• Vi förmedlar paketresor, flyg, boende, upplevelser, evenemang och andra resetjänster från godkända researrangörer och leverantörer. • När du bokar en paketresa är det arrangören som är avtalspart och som ansvarar för resegaranti, program, genomförande och innehåll enligt paketreselagen. • Zagara Travel ansvarar för korrekt förmedling, rådgivning och information i samband med bokningen.
3. Paketresor och enskilda tjänster
• Vid bokning av paketresor gäller arrangörens allmänna villkor samt deras resegaranti. • Vid bokning av enskilda tjänster (t.ex. flyg eller upplevelser) gäller respektive leverantörs egna villkor. • Zagara Travel kan förmedla flera resetjänster, men om dessa inte utgör ett paket enligt lag är vi enbart förmedlare och inte ansvariga för helheten.
4. Betalning
• Betalning sker enligt instruktioner från respektive arrangör eller leverantör. • Kvittot eller fakturan visar alltid vilken aktör som mottar betalningen. • En bokning är giltig först när betalning har mottagits enligt villkoren.
5. Avbokning och ändringar
• Varje arrangör eller leverantör har sina egna avboknings- och ändringsregler. • Dessa villkor framgår innan du slutför bokningen. • Som återförsäljare kan Zagara Travel inte påverka arrangörens beslut om avbokning, ändringar eller återbetalning.
6. Ansvarsfördelning
• Zagara Travel ansvarar för korrekt förmedling av resor och tjänster samt för att vidarebefordra information mellan kund och arrangör. • Arrangören ansvarar för genomförande av paketresor, program, eventuella ändringar och ersättningar enligt paketreselagen. • Leverantörer (t.ex. flygbolag, hotell, aktivitetsarrangörer) ansvarar för sina respektive tjänster. • Kunden ansvarar för att ange korrekta uppgifter, exempelvis stavning av namn enligt pass.
7. Samarbete med externa arrangörer och kryssningsbolag
Zagara Travel samarbetar ibland med externa arrangörer, DMC:s och kryssningsbolag, såsom Galaxy Cruises. Vid dessa resor agerar Zagara Travel som förmedlare/agent, och den externa arrangören är ansvarig för genomförandet av tjänsten.
Det innebär att: • Betalning sker direkt till den externa arrangören (t.ex. Galaxy Cruises) enligt deras faktura och betalningsvillkor. • Kvitto eller betalnings bekräftelse utfärdas av arrangören. • Arrangörens egna villkor för betalning, avbokning, ändringar, ansvar och försäkring gäller för den del av resan som de levererar. • Kunden accepterar arrangörens villkor när de bokar och ansvarar för att ta del av dessa innan betalning. • Eventuella klagomål som rör utförandet av tjänsten hanteras av den ansvariga arrangören. • Zagara Travel ansvarar för att korrekt förmedla information, bokning och kommunikation mellan kund och arrangör, men kan inte hållas ansvarig för ändringar eller brister som ligger utanför vår kontroll. • Vid paketresor informerar Zagara Travel alltid vem som är arrangör och vilken resegaranti som gäller.
8. Rese- och insolvensskydd
• Zagara Travel har inget eget resegarantisystem eftersom vi inte arrangerar paketresor. • Samtliga paketresor vi säljer sker via arrangörer som har ställt resegaranti hos Kammarkollegiet, alternativt omfattas av EU:s insolvensskydd om arrangören är baserad inom EU. • Vid motsvarande skydd gäller arrangörens ansvar för återbetalning eller hemtransport vid eventuell insolvens.
9. Försäkringar
• Kunden ansvarar själv för att teckna heltäckande reseförsäkring samt avbeställningsskydd vid behov. • Vi rekommenderar att du kontrollerar att din försäkring gäller för alla delar av resan.
10. Tvister
• Vi uppmuntrar alltid till dialog mellan kund och Zagara Travel samt mellan kund och arrangör vid frågor. • Vid tvist med arrangören gäller arrangörens land och villkor. • Tvister där Zagara Travel är part prövas i svensk domstol enligt svensk lag.
Varje bokning av upplevelse eller event är bindande från det att du fått bokningsbekräftelse.
Avbokning ska alltid ske skriftligen via e-post till info@zagaratravel.se.
2. Avbokningsavgifter
Avbokning mer än 30 dagar före upplevelsen/eventet: Full återbetalning minus en administrativ avgift på 10 % av priset.
Avbokning 15–30 dagar före: 50 % återbetalning.
Avbokning mindre än 14 dagar före: Ingen återbetalning.
3. Inställda upplevelser
Om en upplevelse eller ett event ställs in av leverantören eller av Zagara Travel, återbetalas hela beloppet som betalats för just den tjänsten.
Zagara Travel ansvarar inte för andra kostnader som resenären själv har bokat separat (t.ex. flyg eller boende).
4. Ändringar
Mindre ändringar av tid, plats eller innehåll kan förekomma. Vi meddelar alltid kunden i god tid.
Kunden har rätt till återbetalning om ändringen är väsentlig (t.ex. om en bokad vinprovning helt uteblir).
5. Force majeure
Vid händelser utanför Zagara Travels kontroll (t.ex. naturkatastrofer, strejker, extrema väderförhållanden) återbetalas inte avgiften, men vi försöker alltid hitta en alternativ lösning i dialog med kunden.